Poradnik CTEK

Kiedy i czym mierzyć napięcie akumulatora?

0
Kiedy i czym mierzyć napięcie akumulatora?
Kiedy i czym mierzyć napięcie akumulatora?

Odpowiednie napięcie, zarówno podczas spoczynku mierzone na akumulatorze, jak i te podczas pracy silnika, to jeden z najlepszych czynników możliwych do określenia aktualnej kondycji całego układu elektrycznego samochodu. Na podstawie tego, jakie odczyty prezentuje miernik, możliwe jest podjęcie określonych działań korzystnie wpływających na dłuższe i sprawniejsze działanie. Dlatego też napięcie akumulatora musimy kontrolować regularnie. Jak to zrobić i jak interpretować wyniki zagłębimy w poniższym artykule.

Kiedy i czym mierzyć napięcie akumulatora?

Pomiar tego parametru najprościej jest przeprowadzić przy pomocy multimetru. W popularnych marketach budowlanych możemy takie urządzenie zakupić za nieco ponad dwadzieścia złotych, a funkcjonalność multimetru jest bardzo szeroka i niemal nieograniczona. Jednak wracając do meritum, napięcie akumulatora mierzymy poprzez podłączenie tego urządzenia do klemy dodatniej i ujemnej. Napięcie spoczynkowe, kilka minut po wyłączeniu silnika i odłączeniu wszelkich odbiorników prądu takich ja światła do jazdy dziennej lub system odprowadzania do domu za pomocą świateł, powinno wynosić od 12.3 do 12.8V. Oprócz pomiaru wkrótce pod przejściu w stan spoczynku, warto jest także kontrolować napięcie akumulatora po dłuższym postoju, szczególnie w niesprzyjających warunkach temperaturowych. Każde wskazanie poniżej 12V w większości samochodów oznacza co najmniej problemy z rozruchem pojazdu, a w niektórych modelach nawet brak możliwości podjęcia próby włączenia silnika.

Napięcie ładowania natomiast zależy od dwóch czynników, mają na nie wpływ zarówno poszczególne podzespoły układu ładowania, jak i sam akumulator. Pomiaru dokonujemy na uruchomionym silniku, jednak nie od razu po rozruchu. Oczekujemy na ustabilizowanie obrotów na poziomie poniżej tysiąca i wyłączamy światła, nawiew i radioodbiornik. Prawidłowe napięcie dla pojazdu nowego ze sprawnym alternatorem i regulatorem napięcia do 14.4 volta. Natomiast minimalna wartość to około 13.8V. Każda wartość poniżej 13.8 kwalifikuje pojazd do kontroli w warsztacie. Wyższe wartości oznaczają natomiast jeszcze większe ryzyko, z wybuchem akumulatora włącznie. Oznacza to uszkodzenie regulatora napięcia i nie powinniśmy kontynuować jazdy samochodem z prądem ładowania na poziomie 16 czy 17v.

Czym grozi eksploatacja z nieprawidłowymi wartościami ładowania?

Przede wszystkim, o czym już mówiliśmy, zbyt niskie napięcie akumulatora może uniemożliwić rozruch. Problemy z ładowaniem oznaczają permanentną jazdę z wykorzystywaniem zapasów akumulatora. Jest to nie tylko powolne wyczerpywanie się baterii, ale również i wzmożona eksploatacja tego elementu. Szczególnie nowoczesne akumulatory są bardzo wrażliwe na wahania i różnice w napięciu. Ponadto, kiedy jeździmy na niewielkich dystansach i nasz akumulator narażony jest na wiele cykli rozruchowych, warto jest raz na jakiś czas podłączyć prostownik w celu kontroli stopnia naładowania i uzupełnienia braków. Stabilny poziom naładowania to gwarancja dłuższej eksploatacji.

Zobacz także