Poradnik CTEK

Jaki powinien być pobór prądu w samochodzie na postoju?

0
Jaki-powinien-byc-pobor-pradu-w-samochodzie-na-postoju
Jaki-powinien-byc-pobor-pradu-w-samochodzie-na-postoju

Jaki powinien być pobór prądu w samochodzie na postoju? Zauważasz problem z akumulatorem, kiedy samochód stoi bez ruchu kilka dni? Wymiana akumulatora na nowy egzemplarz nie przyniosła pożądanych skutków? Prawdopodobnie pobór prądu podczas postoju jest tak duży, biorąc pod uwagę pojemność baterii. Jaki powinien być pobór prądu w samochodzie na postoju? W jaki sposób można sprawdzić pobór prądu na postoju?

W jaki sposób sprawdzić pobór prądu na postoju?

Potrzebny do tego celu jest zwyczajny multimetr. To dzięki temu urządzeniu możemy w szybki i prosty sposób sprawdzić pobór prądu na postoju. W celu dokonania pomiaru należy zdjąć klemy z akumulatora, zamknąć samochód i ustawić czujnik otwarcia maski, tak, aby pozycja była zamarznięta. Pomiędzy zacisk akumulatora, a zdjętą wcześniej klemę dokładnie wpinamy multimetr, po czym ustawiamy go w tak zwanym trybie pomiaru natężenia prądu. Zanim jednak przystąpimy do czynności pomiarowych, musimy pamiętać o tym, aby wyłączyć wszelkie odbiorniki prądu, w tym radio i lampki. Jeżeli wartość poboru prądu na postoju wynosi 0,1 A, to można wnioskować, że w samochodzie o akumulatorze cechującego się pojemnością 45-55  mA zazwyczaj notorycznie będzie problem z rozładowywaniem się baterii podczas postoju.

Co przyczynia się do zwiększonego poboru prądu podczas postoju?

Nieoryginalne elementy wyposażenia pojazdu

Zazwyczaj niskiej jakości akcesoria zamontowane w samochodzie mogą doprowadzić od szybkiego rozładowywania się akumulatora. Takie sprzęty mogą w dosłownie kilka dni rozładować baterię. Jak zmniejszyć prawdopodobieństwo tego, że podczas postoju samochód nie odpali? Należy odłączyć wszelkie te urządzenia i zastanowić się nad zakupem nie innych, nowszych zamienników, które cechuje znacznie mniejszy pobór prądu. To ogromne odciążenie zarówno dla akumulatora, jak i dla innych podzespołów samochodu. Szczególną uwagę należy zwrócić na urządzenia, które nie są fabryczne w samochodzie, takie jak zamienne radia, czy ładowarki. Warto po kolei odłączać dane urządzenia, aby znaleźć jedynego winowajcę całego zamieszania.

Zły stan akumulatora

Samochód, który nie jest garażowany, a jego podzespoły narażone są na działanie skrajnych temperatur, zazwyczaj cechuje się nieco gorszym akumulatorem, niż pojazdy, które raczej nie są narażone na takie czynniki w trakcie postoju. Jeżeli na akumulatorze znajdują się zabrudzenia, oleje i kurz, wówczas może prowadzić to do zwiększonego przewodzenia prądu elektrycznego, który powoduje szereg uszkodzeń akumulatora. Każdy świadomy kierowca powinien więc o tym wiedzieć.

Zapominalstwo kierowców

Niejednokrotnie zdarzało się tak, że wychodząc z samochodu, nie wyłączyło się świateł lub wewnętrznej lampki, kiedy była ustawiona w trybie ciągłego świecenia. Inną możliwością jest również niewyłączenie radia przed wyjściem z samochodu, jeżeli jest ono nieoryginalne i nie rozłącza się wraz z wyłączeniem samochodu. Takie zapominalstwo dotyczy wielu kierowców, jednak jeżeli jest notoryczne, akumulator bardzo na tym cierpi.

Jaki powinien być prawidłowy pobór prądu na postoju?

Na pytanie, jaki powinien być prawidłowy pobór prądu na postoju nie można odpowiedzieć jednoznacznie. Wszystko zależy od kondycji akumulatora oraz rodzaju samochodu. W samochodach, w których podczas postoju wyłączone są lampki, radio oraz odłączony jest alarm, pobór prądu to mniejszy, niż 0,4 A. Jeżeli wartości te są wyższe, niż 0,1 A, wówczas warto zastanowić się nad wizytą u mechanika, który po dokonaniu pomiarów będzie w stanie określić, czy problem ten jest poważny, czy też nie. Tak więc to, jaki powinien być maksymalny pobór prądu w samochodzie na postoju, zależy od wielu czynników, jednak wartości powyżej 0,1 A powinny zostać poddane badaniom diagnostycznym. Inni kierowcy uważają, że dopuszczalny pobór prądu na postoju to 20-45 mA.

Jaki jest maksymalny pobór prądu na postoju?

Już wiemy, że samochód w trakcie postoju pobiera prąd. Jaki jest jednak dopuszczalny pobór prądu na postoju? Odgórnie przyjmuje się, że wartości, które raczej nie oprowadzą do problemu przedwczesnego rozładowania się akumulatora, nie powinny być większe, niż 0,1 A. Oczywiście wszystko uzależnione jest od stanu akumulatora i wielu innych czynników, takich jak dodatkowe funkcje w samochodzie oraz od tego, czy akumulator jest czysty, niezasiarczony i poddawany działaniu skrajnych temperatur.

Do czego może doprowadzić większy niż dopuszczalny pobór prądu na postoju?

Wraz z upływem czasu takie zjawisko może doprowadzić do całkowitej degradacji akumulatora. W takim przypadku konieczna jest jego wymiana oraz zdiagnozowanie wszelkich przyczyn, jakie mogą przyczyniać się do zwiększonego poboru mocy, kiedy auto pozostaje w stanie spoczynku. Zazwyczaj skuteczne okazuje się odłączenie jakiegoś elementu wyposażenia samochodu, takiego jak na przykład lampka, czy system alarmowy i wszystko powinno wrócić do normy. Oczywiście osoby, którym zależy na dokładnym zdiagnozowaniu problemu i wymianie ewentualnych elementów samochodu powinny skontaktować się z oficjalnym salonem samochodowym danej marki, aby zgłosić problem i naprawić usterkę przez specjalistów, którzy dokładnie znają specyfikę samochodu danej marki.

 

Zobacz także