Rozwarstwienie elektrolitu ma miejsce niekiedy w statycznych akumulatorach kwasowo-ołowiowych, po ich mocnym rozładowaniu. Na skutek tego procesu dochodzi do zwiększenia gęstości elektrolitu na samym dnie akumulatora oraz do jego rozrzedzenia w warstwie górnej.W praktyce rozwarstwienie elektrolitu znacznie osłabia skuteczność działania materiału aktywnego zlokalizowanego w akumulatorze. Przekłada się to na dużo trudniejsze jego ładowanie.
Jeśli rozwarstwienie elektrolitu jest wykryte wcześnie
proces ten można dość łatwo odwrócić. Wystarczy zastosować elektryczne mieszania np. ładowanie wyrównawcze. Podobny efekt uzyskać można, stosując w danym akumulatorze nowoczesną technologię Carbon Boost. Za sprawą kontrolowanego procesu gazowania wywołującemu obecność w masie czynnej akumulatora węgla aktywnego, elektrolit ulega zmieszaniu, co skutecznie zapobiega jego ewentualnemu rozwarstwieniu. Bez podejmowania działań tego rodzaju następuje trwałe zmniejszenie pojemności energetycznej akumulatora, a tym samym znaczne skrócenie żywotności akumulatora. Ma to więc o wiele większe znaczenie niż się wielu osobom wydaje.
Rozwarstwienie elektrolitu
jest powszechnym problemem w zalanych bateriach Ca/Ca. W ich przypadku bowiem szybkość gazowania jest skutecznie tłumiona przez stosowanie niewielkich ilości wapnia w kratkach. Aby temu zapobiec konieczne jest ładowanie wysokim napięciem, które prowadzi do wymieszania elektrolitu z cząsteczkami gazu powstałymi na skutek wspomnianego już procesu ładowania.